Göynük Ortaokulu Psikolojik Danışma ve Rehberlik Birimi

04.03.2021 246

Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Servisi; öğrencilerin kendilerini tanıma, kabul etme ve geliştirmeleri, bulundukları ortamı ve çevreyi tanımaları, bulundukları ortamda ne yapabileceklerini kavramaları, kendilerini gerçekleştirmeleri, kendilerinde var olan tüm yeteneklerin ortaya konulması için gerekli yeterlikleri ve yaşam becerilerini kazanmalarında ve sosyalleşme sürecini kolaylaştırmada onlara rehberlik yapar ve psikolojik destek verir.

Rehberlik hizmetleri eğitim sürecindeki tüm öğrencileri kapsar. Rehberlik anlayışı, her türlü çalışma ile öğrenciyi merkeze alan bir eğitim sistemini öngörür. Rehberlik hizmeti bir takım çalışmasıdır. Öğrencinin gelişimine hizmet eden herkes (okul yönetimi, öğretmenler ve veliler) ile işbirliği yapılır. Rehberlik hizmetlerinde "süreklilik", "gönüllülük", "bireysel farklara saygı" ve psikolojik danışma ilişkilerinde "gizlilik" esastır.

Öğrencilere Yönelik Rehberlik Hizmetleri

Eğitsel Rehberlik Hizmetleri

 • Okula uyum sağlama(Oryantasyon)

 • Öğrencilerin öğrenme stillerinin belirlenmesi

 • Etkili ve verimli ders çalışma becerilerinin kazandırılması

 • Zaman yönetimi ve zamanı etkili kullanma

 • Sınav kaygısı ile baş etme

 • Düşünme becerilerinin kazandırılması

 • Odaklanabilme

 

Kişisel/Sosyal Gelişim

 • Okul kurallarını fark etme ve uygulama

 • Kendini anlama ve değerlendirme

 • Başkalarını anlama ve kabul etme

 • Aile ve toplum olgusunu anlama ve kabul etme

 • Bireysel olarak karar verebilme, amaç belirleme ve yürütme

 • Zorbalık ve akran baskısı karşısında nasıl davranacağını bilme

 • Olumlu iletişim kalıpları kazanabilme

 • Öfkeyle başa çıkabilme

 • Kendine güven ve öz saygı geliştirebilme

 • Doğaya ve çevreye karşı sorumluluklarını fark etme

 • Etkili problem çözme becerileri geliştirebilme

 • Ergenlik dönemleri boyunca bedensel ve duygusal gelişiminin farkına varma ve kabul etme

 

 Mesleki Rehberlik ve Kariyer Çalışmaları 

 • Öğrencilerimizin kendi yetenek, ilgi ya da beceri farkındalıklarını artırma yanında yeni becerilerin de kazandırılması.

 • Öğrencilerimiz, 21. yy.'ın hızlı değişen ve gelişen dünyasının iş ve meslek gruplarından haberdar olurlar.

 • Öğrencilerimiz, kendi kariyer planlarını yaparken, karar süreçleri için gerekli bilgi ve donanımı kazanırlar.

 • Karar ve seçim sürecinde, farklı kültürlerden ve fırsatlardan haberdar olarak bütüncül bir yaklaşımla karar ve seçim sürecinde bulunurlar.

 • Üst Öğretim kurumları, burs olanakları, ve eğitim fırsatları konusunda bilgi sahibi olurlar.

• Bu doğrultuda; her öğrencimiz okulumuzdan mezun olmadan önce; kendi ilgi, yetenek, değerleri ve becerilerine uygun lise tercihleri yapma konusunda bilgilenir.

• Kariyer gelişimi açısından kendisini en iyi şekilde geliştirebileceği bir lise tercihi yapar.

• Lisede kariyer/mesleki portföyünü oluşturarak mezun olacak bilgi ve donanıma sahip olacak şekilde mesleki rehberlik içerikleri ve kariyer danışmanlığı eğitimleriyle desteklenir.

 

Bireysel Görüşmeler

• Öğrencilerin yaş seviyelerine göre bilişsel, duygusal ve sosyal alanlarda ortaya çıkabilecek farklı sorunlar ile ilgili çalışmalar yapılır.

• Öğrencilerin kendi ihtiyaçları doğrultusunda başvurmaları yoluyla,

• Velilerin ve/veya öğretmenlerin ilettiği geri bildirimlerin değerlendirilmesi yoluyla,

• Envanter, test, vb . uygulamaların değerlendirilmesi yoluyla başlatılır.

 

Sınıf İçi Rehberlik Uygulamaları

Dönem başında hedeflenen davranış ve sosyal becerilerin gelişimini sağlamak ve değerlendirmek amacıyla her ay sınıf içi rehberlik etkinlikleri gerçekleştirilir. Öğrencilerin bilişsel ve duygusal alandaki güçlü ve desteklenmesi gereken yönleri belirlemeye yönelik test ve envanterler uygulanır.

 

Öğrenciye Yönelik Grup Çalışmaları

Öğrencilerle yapılan grup çalışmaları, aynı konuda sorun yaşayan bireyleri bir araya getirebilmek ve onlara grup desteği sağlamak amacıyla 8-12 kişilik öğrenci grupları ile yapılır.

 

Grup Çalışmalarından Örnekler:

• Sosyal beceri grubu çalışmaları

• Okul yaşamı ve akademik başarı

• Arkadaşlık ilişkilerini başlatma, sürdürme ve koruma

• Stres yönetimi

• Doğru iletişim ve atılganlık becerisi

• Öfke yönetimi

• Benlik saygısını geliştirme

 

Velilere Yönelik Rehberlik Hizmetleri

 • Öğrenci için etkili olabilecek okul-aile işbirliğinin oluşturulması

 • Öğrencilere okulda kazandırılması hedeflenen davranışların evde desteklenmesini sağlama

 • Evde öğrenciyi olumsuz etkileyen koşulları olumluya dönüştürme

 • Okulda alınacak kararlara katılım ve bunların uygulanmasında ortak anlayış geliştirme

 • Öğrencinin bulunduğu gelişim düzeyine uygun davranışları anlama ve yönlendirme

 • Ebeveyn ve çocuk arasındaki iletişim becerilerinin geliştirilmesi

 • Öğrencinin özelliklerine uygun eğitsel ve mesleki planlama yapılması

 • Öğrencinin her açıdan gelişimini sağlayacak uygun yaşam koşullarının oluşturulması

 • Öğrencinin okula ve öğretmenlerine karşı olumlu tutumlar benimsemesi

 • Özel gereksinimi olan öğrenciler için işbirliğinin oluşturulması

 

Bültenler

Bültenler yıl içerisinde velilerin ihtiyaçları doğrultusunda veli ve/veya öğrenciyi bilgilendirmeye yönelik olarak hazırlanmaktadır.   yayınlanan bültende PDR bölümünün yaptığı tüm çalışmalara yer verilir.

 

Seminerler

Yıl içerisinde doğan ihtiyaç ve isteklere göre öğrencilere ve/veya velilere yönelik olarak düzenlenmektedir. Seminerler, tek oturumluk veya birkaç oturumluk bilgi paylaşımı şeklinde Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Servisi ya da konu ile ilgili uzman kişiler tarafından gerçekleştirilir.

"Anne baba okulu" adı altında velileri bilgilendirmeye yönelik, meslek seçimi, gelişim dönemleri, ergenlik, iletişim gibi çeşitli konularda uzmanların katıldığı seminerler düzenlenir.